Van Middelkoop niet meer geloofwaardig als minister van Defensie

Als mede-Kamerlid gedurende ‘Paars 1’ (’94-’98) heb ik Eimert van Middelkoop leren kennen als een serieus, nijver, integer en godvruchtig persoon met een grote kennis van ons staatsrecht.
Als oud-militair meen ik nog steeds dat het ministerschap van Defensie moet worden aangeboden aan iemand die (1) deskundig is op dat gebied en (2) ‘de politiek’ in het algemeen – en die (3) affiniteit heeft met de doelstelling, organisatie en MENSEN van onze onze krijgsmacht.
Aan de eerste twee vereisten voldoet de heer Van Middelkoop in voldoende resp. ruime mate; aan die affiniteit ontbreekt het hem duidelijk teveel om hem te handhaven als een geloofwaardige minister van Defensie.
Ik stel dit met grote spijt, want ik vond hem ook een aardige collega. Minister van Defensie was blij dat hij niet in dienst hoefde (ANP/de Volkskrant, 23 september)

Van Middelkoop betreurt uitspraken (ANP/de Volkskrant van 24 september)

5 thoughts on “Van Middelkoop niet meer geloofwaardig als minister van Defensie

  1. Goh, ik vind de uitspraken van Van Middelkoop erg positief…"
    "Tijdens die twee dagen militaire keuring voelde ik: Dit is helemaal niets voor mij. Hier ga ik doodongelukkig van worden. Het is een vorm van eigenzinnigheid."
    Ik ben zelf een zeer eigenzinnig persoontje (noem mezelf Astro-Anarchist) en als zodanig bewonder ik elke eigenzinnige daad die een ander stelt.
    Van Middelkoop zit met zijn anarchistische levenshouding gewoon in de verkeerde partij.

  2. Het lijkt me juist een goede zaak dat defensie wordt geleid door een minister die niet uit de militaire wereld komt. Heel verfrissend. Ook goed voor het voorkomen van tunnelvisie.

  3. Alib, de minister hoeft van mij niet ‘uit de militaire wereld’ te komen,
    maar hij moet affiniteit hebben met de mensen waaruit onze krijgsmacht bestaat. Henk Kamp bijvoorbeeld, was een voortreffelijke minister van Defensie.

  4. Van Middelkoop wijst op de enigszins verdommende sfeer die 40 jaar geleden binnen de krijgsmacht heerste. Nu is het leger in feite een gewoon bedrijf waarin vrijwilligheid centraal staat.
    Ik vraag me af of mensen die een officiersopleiding volgden in die tijd affiniteit hadden met ‘Jan Soldaat’ die als slaaf van de staat een paar kwartjes per dag verdiende…

  5. Los van mijn eigen opvatting over de uitspraak van minister van Middelkoop vind ik, juist voor een Minister van Defensie, dat deze een grote onafhankelijkheid van de krijgsmacht dient te hebben, om deze als Minister te kunnen sturen. Je moet er niet aan denken, dat we een krijgsheer als Minister zouden hebben.
    Ik herinner mij nog de periode met minister Vredeling, die op zeer effectieve wijze reorganisaties binnen de krijgsmacht heeft doorgevoerd, die broodnodig waren.
    Voor een toelichting op mijn mening kunt u mij via email bereiken

Geef een reactie

