'Israel versus Zion' (synopsis van Salomon Bouman's boek in NRC Handelsblad)

..Israels strategische positie wordt precair als een van de omliggende Arabische landen of het verderaf gelegen Iran de beschikking zou krijgen over het atoomwapen. Toen Likud-premier Menahem Begin in 1981 opdracht gaf de atoomreactor nabij Bagdad door de Israelische luchtmacht te laten vernietigen, wist hij dat het om de overleving van de staat Israel ging. Met hetzelfde diep in de joodse geschiedenis gewortelde wantrouwen waarmee vanuit Jeruzalem het Iraakse atoomprogramma werd en wordt gevolgd, zit de Israelische inlichtingendienst achter de geheimen van de Iraanse atoombewapeningsplannen aan. De Israelische angst voor het Arabische en/of Iraanse atoomwapen is begrijpelijk. Eén atoombom op Tel Aviv en Israel is dodelijk gewond. Misschien ontstaat er een bijbelse Simsonsituatie, met nog een laatste verschrikkelijke atoomuithaal van Israel, vanuit een onderzeeër misschien of door de doeltreffende luchtmacht. Dan stort de Tempel Israel in zoals Simson in een laatste krachtsinspanning de pilaren van de Filistijnse tempel omverdrukte nadat de schone Delila zijn haren, waarin zijn bovennatuurlijke kracht school, tijdens de slaap van de reus had afgeknipt. Kan Israel er zeker van zijn dat de komende vijftig of honderd jaar geen der leiders van de omliggende landen op de atoomknop zal drukken? Nee, absoluut niet. Voor de vernietiging en uitroeiing van joden zijn te veel historische precedenten. …

‘Israel versus Zion’ (Salomon Bouman n.a.v. zijn boek, in:Zaterdags Bijvoegsel NRC Handelsblad van 11 april 1998)

Israël heeft zijn glans van een humanitaire pioniersnatie verloren. De hoop op een veilige plaats in eigen land voor het door de eeuwen vervolgde en opgejaagde joodse volk is aan het verdampen. Nergens ter wereld verkeren joden in zo’n groot dagelijks gevaar als in Israël. Was de zionistische boodschap dan een valse Messias? Hangt de Palestijnse kwestie als het zwaard van Damocles boven Jeruzalem? De joodse staat is in zo’n diepe crisis beland dat zelfs in Israël de vraag steeds vaker wordt gehoord of het land zich als een joodse democratische staat kan handhaven in het hart van de Arabische wereld. Salomon Bouman onderzoekt aan de hand van gevoerde gesprekken met Israëlische leiders, Palestijnen, rabbijnen, kolonisten en vele anderen de ontwikkeling van het Israëlische drama waarin de Palestijnse problematiek een dominerende plaats inneemt. Hij was getuige van de grote oorlogen tussen Israël en de Arabische landen en berichtte uit het hart van de intifada, de Palestijnse opstand.

Israël achter de schermen. Zionisme op een dwaalspoor (Salomon Bouwman)(verzet.org)

Advertenties

4 thoughts on “'Israel versus Zion' (synopsis van Salomon Bouman's boek in NRC Handelsblad)

  1. Dus als ik Arabisch land stiekem een atoombom had, zou ik hem uit hoofde van deze instantane dreiging tot vernietiging ervan als Istael het te weten komt, hem onmiddellijk op Tel Aviv gooien.
    En dit is een strikt logische conclusie, net als Noord-Korea trok na de eerste grove dreigementen van George Bush: het enige dat helpt is een atoombom.Reactie is geredigeerd

  2. Het blijft me verbazen dat zich ‘democraat’ noemende mensen het absurde begrip ‘HEILIG LAND’ serieus blijven nemen.
    D66 heeft als liberaal-democratische partij nooit het zionisme veroordeeld. In het Westen schaarden in de jaren vijftig en zestig alleen de Roomsen zich achter het Arabische anti-zionisme. Het virulente anti-papisme in de tot ‘Staat der Nederlanden’ uitgeroepen Amsterdamse grachtengordel in de jaren 70 kan teruggevoerd op de weigering van Rome de zionistische staat Israel te erkennen. Na de erkenning van Israel werd het antipapisme opgeheven en nu kan het dan ook gebeuren dat de antipapisten van weleer de Paus van Rome een geniale geest noemen, hetgeen de man vanuit modern-democratisch oogpunt natuurlijk helemaal niet is (Rome is gebouwd op de vernietiging van de democratie).
    Democratie is niet het heilig verklaren van een enkel volk. Democratie is vervolksing van de heiligen. Het van oorsprong seculiere zionisme streefde daar aanvankelijk ook na. Israel moest een moderne staat worden waarin het begrip ‘jood’ niet langer verwees naar ouderwetse orhodoxie maar naar moderniteit, een begrip dat je alleen maar op een serieuze wijze inhoud kunt geven wanneer je de heiligheid dood verklaart.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s